کد مطلب:8567
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
آيا دروغ مصلحتي كه بين عوام رايج است , از نظر شرعي جايز مي باشد, چرا؟!
.()
( پــاورقي )) - امام خميني , استفتاءات , ج 2 ص 617
بسياري از عوام و متأسفانه بعضي از خواص , به دليل مصلحت انديشي هاي شخصي , مرتكب عمل زشت دروغ مي شوند و به عقيدهء خود آن را لازم مي پندارند و شرعاً توجيه مي كنند.
در عين حال دروغ با تمام زشتي كه دارد, گاهي به دليل ضرورت يا مصلحت عمومي و مهم لازم و حتي واجب مي شود كه مواردي از آن به شرح زير است :
1- ضرورت به شكل تقيّه ; يعني از ترس آسيب به جان خود يا اهل و فرزند, يا ضرر مالي فراوان , انسان برخلاف واقع مطلبي را بگويد و يا عقيده اش را پنهان كند.
2- اصلاح ميان مردم ; اصلاح كردن كدورت و ناراحتي بين دو نفر يا جمعي , مثلاً كسي با ديگري قهر كرده مي توان نزد يكي از آن دو رفت و گفت : فلاني از تو تعريف مي كرد پيامبر در وصيتي به امام علي (ع) فرمود:.()
( پــاورقي )) - وسائل الشيعه , ج 8 ص 578 باب 141 حديث 1
3- حق و نيرنگ در جنگ ; به خاطر پيروزي حق عليه باطل در جنگ مي توان دروغ گفت و اين كار لازم است . امام صادق (ع) فرمود: ()
( پــاورقي )) - كافي , ج 2 ص 342 حديث 18
4- براي نجات جان مظلوم از دست ستمگر.
آن چه نزد عوام متداول است و آن را دروغ مصلحتي مي نامند و مصلحت شخصي خودشان است , دروغ واقعي و داراي آثار خود است , زيرا از آن مقدار كه استثنا شده , اطلاع خاصي ندارند و مصلحت انديشي موجب عذر نخواهد بود.
براي دست يابي به اطلاعات بيشتر مي توانيد به كتاب اخلاق عملي نوشتهء آية اله مهدوي كني مراجعه كنيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.